Words & Music: Beckett & Feldman, dag 1


Een weekend vol aangrijpende concerten, theater, verstilde muziek, installaties, film en spoken word, 11 & 12 jan

jan 11

Asko|Schönberg presenteert een nieuw evenement: Words & Music, een in de toekomst vaker terugkerend weekend met telkens andere schrijvers en componisten in de hoofdrol. Een veelzijdige programmering waarin taal en muziek op bekende en geheel nieuwe manieren samenkomen.

Beckett en Feldman
Samuel Beckett en Morton Feldman staan in deze eerste editie van Words & Music in de schijnwerper. Beckett: literaire grootheid, Nobelprijswinnaar, schrijver van tragikomische theaterstukken, tot op het bot uitgeklede poëzie en romans. Maar ook icoon van het absurdisme. Hij was een groot liefhebber van muziek, maar werkte zelden samen met componisten. Op één uitzondering na: de Amerikaan Morton Feldman, net als Beckett een volstrekt eigenzinnige artistiek persoonlijkheid met een uniek oeuvre. Én, net als Beckett, minimalist. De woorden van Beckett en de noten van Feldman lopen als rode draad door dit weekend, door middel van concerten, (interdisciplinair) theater, installaties, spoken word, films en een literair café met ‘Words&Music-maaltijden’.

Tweedaags evenement, zie ook het programma op zondag 12 januari. Dag- en weekendtickets verkrijgbaar.

Programma 11 januari 

Programmablok 1 17.00 – 17.45
De samenwerking tussen Beckett en Feldman resulteerde in het zelden gehoorde Samuel Beckett, Words & Music waarmee we de zaterdag openen.


Programmablok 2 18.15 – 19.00
D
e korte monoloog Not I van Beckett is een tekstuele rollercoaster waarin alle expressie letterlijk in de mond van de uitvoerder ligt en de tekst ritmisch uit het lichaam wordt geperst. De theatrale componist Bart de Vrees schreef een commentaar op Not I voor ensemble en koor onder de titel …nothing but the larks… Dit blok sluit af met Christian Wolff in Cambridge, ook door Morton Feldman, een totaal ontbeend werk voor koor waarin pure klank als residu is overgebleven. Tekst wordt muziek en vice versa. 


Programmablok 3 20.30 – 21.30
For Stefan Wolpe van Feldman, voor 2 vibrafoons en koor, is een eerbetoon aan zijn compositiedocent Stefan Wolfe, een zeer uitgesproken persoonlijkheid en invloedrijke componist.


Programmablok 4 22.00 – 23.00
In het laatste programmablok hebben Reinbert de Leeuw (pianino) en Gerrie de Vries (zang) een hoofdrol. De Hongaarse componist en bewonderaar van Beckett, György Kurtág, vormt het middelpunt, aangevuld met werken van Sjostakovitsj, Schubert, Jan van de Putte en Klaas de Vries. In de intieme enscenering komen de kwetsbare werken goed tot hun recht. Ze hebben allen gemeen dat er met indringende liedteksten wordt gewerkt, en, net als Becketts werk, een zekere ‘kaalheid’ hebben, waardoor in elke noot een enorme lading ligt. 

What is the Word van Kurtág is gebaseerd op het gelijknamige stuk van Beckett waarin de hoofdpersoon zijn spraak heeft verloren en die probeert terug te vinden. Something There, gebaseerd op Becketts tekst Roundelay, is het nieuwe werk van Klaas de Vries dat hier vanavond in première gaat. De zangeres krijgt een speciale rol toebedeeld in deze performance met muziek, tekst en ruimtelijke enscenering. Diese Freiheit, het nieuwe werk van Jan van de Putte, is gebaseerd op teksten uit Het Slot van Kafka. Geheel in het verlengde van zowel Kafka als Beckett simuleert de sfeer van het stuk een situatie van voortdurende onzekerheid. 

De werken van Bart de Vrees, Klaas de Vries en Jan van de Putte zijn iov Asko|Schönberg speciaal voor Words & Music geschreven.


Beide dagen

Er is veel meer te beleven naast de programmering in de Grote Zaal. Zo is er een filmprogramma met documentaires en films van en over Beckett en Feldman. Er zijn spoken word perfomances door Justin Samgar en Stokely Dichtman. 

De installatie van Jonathan Reus (sound artist & art-technology researcher) Wordless -Future Conversations with Samuel Beckett and Morton Feldman at the End of History is permanent te zien, met op gezette tijden introductie van de maker.

Beide avonden worden afgesloten met Shhh! van Dick Raaijmakers, een live performance & installatie, die gebruik maakt van de geluidsband van Laurel & Hardy’s Night Owls. De titel Shhh! is een verwijzing naar Beckett’s film Film, waarin het stemloze bijna-geluid ‘shhh’ het enige geluid is wat voorbij komt. Een diaprojector die als een astronomische kijker op een statief staat, projecteert een langzaam voortglijdende gele maan tegen een diepblauw nachtelijk achtergrond. De beweging van de maan ontstaat doordat een performer de loodzware diaprojector vloeiend door de ruimte probeert te manoeuvreren. 

In het café, waar beide dagen een speciale maaltijd geserveerd wordt, wordt een literaire hoek ingericht.

Words & Music is tot stand gekomen met steun van Amsterdams Fonds voor de Kunst, Prins Bernhard Cultuurfonds en Dioraphte.

 

Artists

MORTON FELDMAN
Samuel Beckett, Words & Music

pauze                 

SAMUEL BECKETT
Not I
BART DE VREES 
…nothing but the larks… – wereldpremière, opdracht Asko|Schönberg*)
MORTON FELDMAN
Christian Wolff in Cambridge
Chorus and Instruments

pauze

MORTON FELDMAN
For Stefan Wolpe  

pauze

DMITRI SJOSTAKOVITSJ
Uit Six Poems of Marina Tsvetayeva opus 143: 3 Hamlet’s dialogue with his conscience
GYÖRGY KURTÁG  
 
What is the word (voor piano en stem)
JAN VAN DE PUTTE
Diese Freiheit – wereldpremière, opdracht Asko|Schönberg*)
KLAAS DE VRIES
Something There – wereldpremière, opdracht Asko|Schönberg*)
FRANZ SCHUBERT
Der Doppelgängerpauze

*) Met steun van Fonds Podiumkunsten

In het atrium: installatie Shhh! van Dick Raaijmakers 

Asko|Schönberg
Cappella Amsterdam
dirigent Manoj Kamps en Daniel Reuss
piano Reinbert de Leeuw
(spreek)zang Gerrie de Vries
acteurs Jacobien Elffers (Not I), Reinout Bussemaker & Florian de Backere (Words & Music)
regie Romy Roelofsen, Ad de Bont
spoken word Justin Samgar, Stokely Dichtman
lichtontwerp Theatermachine

 

Word Vriend van Asko|Schönberg en steun onze uitvoeringen. Lees hier meer

jan. 11

zaterdag

17:00

Amsterdam

Muziekgebouw aan ‘t IJ