What is the Word
Indringende erfenis van Reinbert de Leeuw
27 — 30 sep 2020
Het allerlaatste concert van Reinbert de Leeuw kort voor zijn overlijden in februari jl. werd door hemzelf samengesteld. Het draagt onmiskenbaar zijn signatuur: puur, indringend en intens.
Hij koos stukken van zijn geliefde componisten. Twee daarvan, Jan van de Putte en Klaas de Vries, componeerden speciaal hiervoor nieuw werk.
What is the word van de Hongaar György Kurtág vormt het middelpunt, aangevuld met stukken van Sjostakovitsj, Schubert, Jan van de Putte en Klaas de Vries. Het zijn allemaal kwetsbare werken die, behalve de indringende liedteksten, een zekere ‘kaalheid’ gemeen hebben, waardoor in elke noot een enorme lading ligt.
What is the word van Gyorgy Kurtág is gebaseerd op het gelijknamige stuk van Samuel Beckett waarin de hoofdpersoon zijn spraak heeft verloren en die probeert terug te vinden. In Something There, gebaseerd op Samuel Becketts tekst Roundelay, krijgt de zangeres een speciale rol toebedeeld in een performance met muziek, tekst en ruimtelijke enscenering. Diese Freiheit van Jan van de Putte is gebaseerd op teksten uit Het Slot van Kafka. Geheel in het verlengde van Kafka simuleert de sfeer van het stuk een situatie van voortdurende onzekerheid.
Dit programma was eerder onderdeel van festival Words & Music. De pers hierover:
Volkskrant: indrukwekkende vertolking van Gerrie de Vries
Het Parool: Mezzosopraan Gerrie de Vries was de perfecte zangeres. Maar het indrukwekkends was Schuberts Der Doppelgänger in De Leeuws versie voor Sprechstimme. …. De verduisterde theatrale setting zorgde voor een rillingwekkende uitgedoofdheid, een expressiviteit op de grens van leven en dood – muziek als laatste flakkering van een kaars.
Dmitri Sjostakovitsj
Klaas de Vries
Jan van de Putte
György Kurtág
Franz Schubert
Asko|Schönberg