Vol van genade
jan 13 2011
‘Mijn stukken zijn niet te lang, de meeste zijn zelfs te kort. Ze voegen zich in het landschap van de tijd. Zou u zeggen dat de Odyssee te kort is?’ Aldus Morton Feldman. Rothko Chapel voor zangsolisten, koor en ensemble uit 1971 is een sleutelwerk in het oeuvre van de Amerikaanse grootmeester van de stilte. In tegenstelling tot zijn latere werk heeft Rothko Chapel nog een normale concertlengte, maar de geleidelijk verkleurende klanken ervan doen de tijd al snel vergeten. Op de lessenaars van koor en ensemble ook nieuw werk van een componiste van het grote, expressieve gebaar: Hanna Kulenty. Sinds de jaren tachtig, toen zij zich als student bij Louis Andriessen meldde, behoort zij als componiste tot twee culturen, de Nederlandse en de Poolse. In Decimo forte creëert Kulenty een nieuw geluid voor een oud gebed tot de Maagd Maria. De Franse componist Brice Pauset (1965) transcribeerde de beroemde pianocyclus van Robert Schumann. De vele raadsels in het stuk probeerde hij niet op te lossen, maar gebruikte hij om dichter bij de muziek te komen.
Artists
BRICE PAUSET
Kinderszenen mit Robert Schumann (Nederlandse première)
HANNA KULENTY
Decimo forte (wereldpremière)
MORTON FELDMAN
Rothko Chapel
ASKO|SCHÖNBERG
NEDERLANDS KAMERKOOR
dirigent
Emilio Pomárico
altviool
Bernadette Verhagen
sopraan
Heleen Koele, Barbara Borden
alt
Kathrin Pfeiffer
tenor
Alberto ter Doest
scenografie
Jan Boiten