Vocale sleutelwerken van Kurtág
Kurtág Festival, met pianist Pierre-Laurent Aimard
mrt 10 2023
De vocale muziek van György Kurtág ráákt, ook al versta je de tekst niet. Zijn minutieuze tekstbehandeling heeft een immense zeggingskracht – én vergt het uiterste van de uitvoerenden.
Vier gedroomde vertolkers ontfermen zich nu over vocale sleutelwerken uit zijn oeuvre. Met de liedcyclus Berichten van de overleden R. V. Troussova vestigde Kurtág in 1980 zijn internationale reputatie als buitencategoriecomponist: in 21 korte vignetten is te horen hoe een verlaten vrouw teleurgesteld afscheid neemt van het bruisende leven.
Twee liedcycli klinken met specialist Pierre-Laurent Aimard achter de piano – wat je noemt een buitenkans. Péter Bornemisza was een Hongaarse bisschop uit de 16e eeuw die vervolgd werd om zijn denkbeelden. Kurtág ving met De gezegden van Péter Bornemisza diens teksten over lijden en dood in huiveringwekkende muziek. What is the Word componeerde Kurtág op tekst van absurdist Samuel Beckett. Hij schreef het stuk voor de Hongaarse actrice Ildikó Monyók, die na een ongeval haar spraak was verloren. Na Monyóks dood verbood de extreem kritische Kurtág iedere uitvoering van het stuk – totdat hij Gerrie de Vries hoorde. ‘Wir haben sie gefunden!’, spak Kurtág om haar prompt het alleenrecht erop te geven.
Bekijk ook onze andere programma’s in het Kurtág Festival: Schatkamer György Kurtág (16 februari) en …quasi una fantasía… (8 maart).
György Kurtág
foto: Melle Meivogel
Asko|Schönberg