The Garden en genomineerden Gaudeamus Award 2018
Opening concert Gaudeamus Muziekweek
sep 5 2018
The Garden, een gloednieuw werk van Richard Ayres voor zanger en ensemble met animaties.
Uit eerder werk werd al duidelijk dat de Brit Richard Ayres een grote fascinatie heeft voor het imaginaire, het theatrale en irreële. Liefst gecombineerd met gezonde dosis zwartgallige humor. Zie hier de basis voor The Garden. Een ontevreden man gaat op zoek naar betekenis. Hij graaft een gat in zijn tuin en reist naar het midden van de aarde. Onderweg ontmoet hij allerlei wonderlijk wezens. Hij stuit echter op de hel en gaat teleurgesteld de hele weg terug, door naar de hemel, om uiteindelijk zichzelf weer in zijn eigen tuin terug te vinden.
De tuin der lusten van Hieronimus Bosch en Dante’s La Divina Commedia vormden duidelijk een inspiratiebron voor Ayres. Zijn muziek is al even gevarieerd en onbegrensd als het verhaal. Ayres bedient zich van de meest uiteenlopende stijlen en maakt onder meer gebruik van elektronica. De Australische/Amerikaanse bas Joshua Bloom zingt de rol van de man en alle figuren die in het verhaal voorkomen.
De animaties bij de The Garden zijn van de hand van kunstenares Martha Colburn. Hiervoor maakte ze honderden inkt- en waterverftekeningen die samen met muziek en tekst een magische wereld tevoorschijn toveren.
NB The Garden wordt ook uitgevoerd op 13/9 en 10/11.
Richard Ayres studeerde compositie bij Morton Feldman en Louis Andriessen en schreef The Garden in opdracht van Asko|Schönberg en London Sinfonietta. Ayres won in 1994 de Gaudeamus Award, een aanmoedigingsprijs voor jong talent, en neemt dit jaar plaats in de jury voor de Award 2018. Werk van William Kuo en William Dougherty, beide genomineerd voor de Gaudeamus Award 2018, vullen het programma aan.
In flieht wie ein Schatten onderzoekt William Kuo de grenzen van zijn eigen compositietaal. De titel zet je wellicht op het verkeerde been; de jonge componist komt uit Canada en liet zich inspireren door de Duitse Bijbelvertaling van Maarten Luther. Kuo wil met zijn compositie de luisteraar een vernieuwde luisterervaring bieden.
The new normal van William Dougherty is geschreven als reactie op de verontrustende gebeurtenissen in Amerika in de zomer van 2016: de schietpartijen en moorden op ongewapende Afro-Amerikaanse burgers door politieagenten. Dit werk is een collage van muzikale lagen uit verschillende tijdperken, met opnames van Afro-Amerikaanse gevangenen door etnomusicoloog Alan Lomax (1947), quotes van Monteverdi en Purcell in bewerking van de Japanse noise-artiest Merzbow en politieradio-opnames uit 2016.
Om 19:00 uur start buiten op de kade van TivoliVredenburg een muzikale ode, met werk van onder andere Yannis Kyriakides, op en rond het water uitgevoerd door Birmingham Contemporary Music Group. Aansluitend vindt in de Grote Zaal een inleiding plaats met de zes genomineerden voor de Gaudeamus Award 2018.
Artists
RICHARD AYRES
The Garden *) (wereldpremière, opdracht Asko|Schönberg en London Sinfonietta)
WILLIAM KUO
Flieht wie ein Schatten
WILLIAM DOUGHERTY
The new normal
*) met steun van Fonds Podiumkunsten
ASKO|SCHÖNBERG
dirigent Bas Wiegers
bas Joshua Bloom
filmmaker en video-artiest Martha Colburn
Het werk van Martha Colburn is mede tot stand gekomen met steun van het Amsterdams Fonds voor de Kunst en het Mondriaan Fonds