fbpx
on air now

Strauss &Beyond


Twee schijnbare uitersten

home

sep 22 2022

In de &Beyond-serie nemen we telkens een componist als uitgangspunt en kijken we welke invloeden en relaties er zijn met componisten uit latere periodes. De avond bestaat uit een bruisend programma met intens samenspel, begeleid en samengesteld door onze violist Joseph Puglia.

Johann Strauss en Asko|Schönberg worden niet vaak in een adem genoemd. Deze verrassende keuze vormt de basis van dit programma, dat de grens tussen ‘serieuze’ muziek en ‘lichte’ muziek verkent en een brug slaat tussen deze twee schijnbare uitersten.

 

Schönberg, bepaald niet bekend als componist van heel toegankelijk werk, zag duidelijk de waarde in van ‘lichte’ muziek. Hij en veel van zijn studenten transcribeerden orkestwerken van Strauss tot kamermuziek.

In Weberns Vier stukken horen we duidelijke invloeden van de Weense Wals.

Milton Babbitt staat bekend als een van de meest ‘serieuze’ componisten van de 20e eeuw. Hij schreef seriële muziek die vaak op wiskundige principes gebaseerd was. Maar zijn roots lagen meer in jazz en pop en hoewel het niet altijd gemakkelijk is te horen, maakt het deel uit van zijn compositiestijl.

John Adams reageerde in veel opzichten tegen de academische stijl waarin Babbitt en zijn kring schreven. Zijn Chamber Symphony is sterk beïnvloed door tekenfilmmuziek.

 

Bekijk de video hieronder waarin Jospeh Puglia zelf vertelt over dit programma.

Inleiding 19:15 op Foyerdeck 1 door Frederike Berntsen.

Johann Strauss

Rosen aus dem Süden op. 388 - bewerkt voor kamermuziek door Arnold Schönberg of een van zijn studenten

Anton Webern

Vier Stukken voor viool en piano

Milton Babbitt

Melismata - viool solo

John Adams

Chamber Symphony

Asko|Schönberg

Joseph Puglia curator, violist

Foto: Joseph Puglia, fotograaf Tom ten Seldam

Word Vriend van Asko|Schönberg en steun onze uitvoeringen. Lees hier meer

sep. 22 2022

donderdag

20:15
Donderdagavondserie

Amsterdam

Muziekgebouw