Schandalig!
jan 19 2013
De twintigste eeuw kent een rijke historie als het gaat om schandalige muziek. Schandalige muziek is muziek die oproer veroorzaakt, discussie, premières die volledig uit de hand lopen. Het beroemdste voorbeeld is Stravinsky’s Le sacre du printemps. Asko|Schönberg haakt hierop in met destijds omstreden werken van Eisler, Satie en Ligeti.
Dit concert maakt deel uit van AAA Festival Muziek en Kunst rond het thema “Schandalig!”. Een samenwerkingsinitiatief van het Koninklijk Concertgebouworkest, zie www.AAAfestival.nl
Introductie op het thema:
Fluiten, lawaai maken, demonstratief weglopen. Oproer tot zelfs de politie moet ingrijpen. Honderd jaar geleden vonden twee inmiddels beroemde schandaalconcerten plaats. In Wenen stonden, naast werk van Schönberg, de Altenberg Lieder van Berg en de Maeterlinck Lieder van Zemlinsky op het programma; in Parijs Stravinsky’s Sacre du printemps. Levend in een tijd waar de schandalen over bonussen, doping en seks elkaar in rap tempo opvolgen, lijkt het in de kunst stil te zijn geworden. Aangeslagen door rake klappen worden wonden gelikt, zeker ook deze maand, waarin sommige cultuurinstellingen hun deuren definitief hebben gesloten. Is de tijd van schandalige kunst en muziek voorbij? Heeft het postmodernisme het taboe in de kunst opgeheven? Zijn we murw van vernieuwing en shockering? Of onverschillig?
AAA staat stil rondom deze vragen met programma’s in EYE, SPUI25, het Muziekgebouw, het Stedelijk Museum en natuurlijk in het Concertgebouw.
Artists
GYÖRGY LIGETI
Poème symphonique
NICO MUHLY
Clear Music
ERIK SATIE
Parade (bew. Joey Marijs)
HANNS EISLER
Lied der Einheitsfront (bew. Joey Marijs)
Lied von der belebenden Wirkung des Geldes (bew. Joey Marijs)
Lied einer deutschen Mutter (bew. Joey Marijs)
Mutter Beimlein (bew. Joey Marijs)
Ballade zum §218( bew. Joey Marijs)
Und was bekam des Soldaten Weib (bew. Joey Marijs)
ASKO|SCHÖNBERG
mezzo-sopraan
Michaela Riener