Saudades
17 — 22 mrt 2011
We schrijven maart 1919 als Darius Milhaud, net terug uit Rio, weer voet zet op Parijse bodem. Het zal wennen geweest zijn, want er woedde een grote schoonmaak onder de naoorlogse lentezon. Het vlekkerige pluche van de fin-de-sièclesalons werd verruild voor een fris art-deco-interieur; impressionistische ‘vaagheden’ en laatromantische decadentie voor de no-nonsense-esthetiek van het interbellum.
Gortdroge catalogusbeschrijvingen over landbouwmachines als liedtekst? Waarom niet!, dacht Milhaud toen hij zijn Machines agricoles componeerde. En al even onbekommerd combineerde hij frisse Braziliaanse dansritmes met een fikse dosis polytonaliteit.
In de muziek uit Stravinsky’s ‘jazz-Faust’ en Weills Frauentanz is te horen dat de 19e eeuw ook elders in Europa definitief ten einde was.
Artists
DARIUS MILHAUD
Saudades do Brazil (bew. Elmer Schönberger)
DARIUS MILHAUD
Machines agricoles
IGOR STRAVINSKY
Suite uit Histoire du soldat
KURT WEILL
Frauentanz
SERGEJ PROKOFJEV
Kwintet op. 39
Asko|Schönberg
mezzosopraan
Antje Lohse