fbpx
on air now

Residentie Prach Boondiskulchok, maart 2025

home

De in Bangkok geboren componist-pianist Prach Boondiskulchok is opgegroeid met zowel Westerse als Thaise klassieke muziek. Hierdoor beweegt hij zich, net als zijn muzikale taal door verschillende culturele landschappen. Als concertpianist bouwde hij een grondige kennis op van het klassieke repertoire, en als onderzoeker houdt hij zich bezig met historische stemmingen en een spectrale benadering van microtonaliteit. Hij is een van de oprichters van Linos en mede-directeur van het Linos Festival. Enkele van zijn spraakmakende compositie zijn Night Suite (2014), geprezen door George Benjamin om zijn “vindingrijkheid en verbeeldingskracht”, Ligatures (2021) voor IMS Prussia Cove, en Ciaccona and Other Debauched Dances (2024) voor de MA en Ars Musica Festivals (België).

“Mijn GRASpunt-residentie maakt deel uit van de ontwikkeling van een opera die zich afspeelt in het begin van de 20e eeuw in Zuidoost-Azië, tijdens de laatste dagen van de Europese koloniale overheersing. Deze residentie stelt me in staat de Piphat muzikale tradities van Thailand, Myanmar en Cambodja te verkennen—en te onderzoeken hoe hun orale tradities, tonaliteiten en ritmische structuren mijn eigen muzikale taal kunnen beïnvloeden.

Ik heb eerder geëxperimenteerd met Thaise microtonaliteit in mijn instrumentale werken, maar dit zal mijn eerste keer zijn dat ik Zuidoost-Aziatische instrumenten integreer in een hedendaags klassiek ensemble. Mijn focus gaat echter verder dan alleen de instrumenten of zelfs de toonhoogtes; ik ben vooral geïnteresseerd in het integreren van ritmische organisatie en melodische gevoeligheden via de orale traditie. Om dit te bereiken, zal ik samenwerken met een professionele Thaise muzikant die geen Westerse notatie leest.

Door dit proces hoop ik een interdisciplinair notatiesysteem te ontwikkelen dat professionele Zuidoost-Aziatische musici in staat stelt om met nieuwe muziek-ensembles samen te werken. Ik hoop ook de harmonische taal en de tekstzetting binnen de context van deze opera te verkennen. Er is maar zoveel wat er in deze paar dagen residentie bereikt kan worden, maar dit markeert de eerste stap naar het creëren van iets werkelijk interdisciplinairs en organisch—ik wil bruggen slaan met respect voor de beide tradities waar ik tussen navigeer.”