Residentie #4 Genevieve Murphy, voorjaar 2024
Genevieve Murphy heeft een fascinatie voor psychologie en integreert dit in haar composities en uitvoeringen. Haar onderzoek richt zich op de fysieke en sonische link tussen geluid en performance ervan uitgaande dat het een niet zonder het ander kan bestaan. De muzikale invloeden van de componist balanceren tussen hedendaags klassiek, elektronische pop, punk en vrije improvisatie. Ze creëert en voert soloproducties uit en componeert zichzelf in haar ensemblewerken als performer, muzikant en schrijver. Haar werk is vaak autobiografisch en wordt internationaal uitgevoerd in concertzalen, galerieën en theaters.
Genevieve Murphy over haar plan:
‘Mijn residentie is erop gericht de doedelzak uit zijn context te halen en er materiaal voor te ontwikkelen met instrumenten die normaal gesproken niet met dit instrument geassocieerd worden. Ik heb altijd het gevoel gehad dat andere instrumenten de doedelzak tegemoet moeten komen en niet andersom. Ze zijn ongelooflijk luid, microtonaal en beperkt in toonhoogte. Meestal hanteer ik een aanpak die tijdens de repetitie wordt geïmproviseerd en vormgegeven door middel van experimenten, terwijl ik nu de doedelzak graag in vaste composities wil laten passen. Daarom ben ik van plan een lied te maken en de doedelzak erin te gebruiken. Ik wil dan graag een of twee muzikanten inschakelen om afzonderlijk mee samen te werken, om te zien hoe de muziek varieert, afhankelijk van het type muzikant dat zich bij mij voegt. Ik ben van plan om tegen het einde van mijn residentieperiode drie versies van één nummer te hebben, één solo, één met een percussionist van Asko|Schönberg en de andere met een elektrische gitarist waarmee ik werk, Andy Moor. Dit maakt deel uit van een groter onderzoekstraject waarin ik van plan ben een album te maken voor doedelzakken en onwaarschijnlijke combinaties.’