Omtrent de Kammersymphonie (Arnhem)
De actualiteit van Schönbergs Kammersymphonie
mei 17 2017
In 1906 zette Arnold Schönberg in zijn Kammersymphonie nr. 1 de verworvenheden van de klassieke tonaliteit nog eens op een rij, alvorens deze definitief te verlaten. De bezetting van tien blazers en vijf strijkers – een symfonieorkest op zakformaat – legde de basis voor de later zo bloeiende ensemblecultuur.
In 1992 schreef John Adams zijn hierop geïnspireerde Chamber Symphony. In dit stuwende stuk paart hij een chromatische klankwereld aan minimalistische herhalingspatronen. Andries van Rossem koos in 2009 de bezetting van Schönbergs Kammersymphonie voor zijn instrumentatie van diens enige orgelwerk, Variationen über ein Rezitativ. Speciaal voor dit concert schreef de jonge componist Jan-Peter de Graaff een nieuw werk. Hij noemt zichzelf een ‘derde generatie Haagse School componist’, die anders dan Schönberg focust op melodische en ritmische ontwikkeling. Rimpelingen is een soloconcert voor cello en ensemble. De solist is onze eigen cellist Hans Woudenberg, die met de uitvoering van deze nieuwe compositie afscheid neemt na ruim 40 jaar in het ensemble te hebben gespeeld.
NB dit programma (met Mahlers Pianokwartet ipv Schönbergs Variationen über ein Rezitativ) is op donderdag 18 mei te zien in het Muziekgebouw, Amsterdam.
Artists
ARNOLD SCHÖNBERG
Kammersymphonie nr 1
JOHN ADAMS
Chamber Symphony
ARNOLD SCHÖNBERG
Variationen über ein Rezitativ (op. 40) (bew. Andries van Rossem)
JAN-PETER DE GRAAFF
Rimpelingen (wereldpremière, opdracht Asko|Schönberg en Gaudeamus)
ASKO|SCHÖNBERG
dirigent Etienne Siebens
cello Hans Woudenberg
Het werk van Jan-Peter de Graaff is tot stand gekomen met financiële steun van de Stichting Vrienden Nederlandse Muziek.