Laatste woorden
mrt 8 2012
De Amerikaanse componist John Cage probeerde in zijn Concerto for Prepared Piano and Chamber Orchestra uit 1951 de virtuositeit en de persoonlijke expressie meer en meer uit te sluiten. Ondertussen speelde hij met de traditie van het soloconcert. Zijn vrije geest, die onvermoede muzikale vergezichten opende, is niet vreemd aan het type Nederlandse componist dat opereert op het grensvlak van de geïmproviseerde en gecomponeerde muziek, zoals Guus Janssen en de in 2003 overleden Paul Termos. Meer Vivaldi- dan Cage-achtige flair klinkt in het recente celloconcert Last Words van Martijn Padding.
In samenwerking met lichtontwerper Floriaan Ganzevoort en op initiatief van Bas Wiegers wordt een extra dimensie aan dit concert toegevoegd. De toepassing van licht zal invloed hebben op de totale gewaarwording. Muziek, ruimte, tijd en licht worden één en beïnvloeden elkaar. Het kan een vervreemdend effect teweeg brengen, maar ook juist de intensiteit van de beleving verhogen en ervoor zorgen dat je op het puntje van je stoel gaat zitten.
Het hele concert is van een speciaal lichtplan voorzien. Ook tussen de werken door worden de verschillende composities door middel van licht met elkaar verbonden.
Bovendien werkten Ganzevoort en Bulsink gedurende het compositieproces van Duststorm samen om licht vanaf het begin in de compositie te integreren.
Lees de toelichting.
Dit concert wordt live uitgezonden op Radio 4 (VPRO).
Bezoek de openbare repetitie op woensdag 7 maart om 15.00 uur
Artists
PAUL TERMOS
Expres(s)
GUUS JANSSEN
Passevite
MARTIJN PADDING
Last Words
JOHN CAGE
Concerto for Prepared Piano and Chamber Orchestra (1951)
WILBERT BULSINK
Dust Storm (wereldpremière)
ASKO|SCHÖNBERG
dirigent
Bas Wiegers
cello
Doris Hochscheid
piano
René Eckhardt
lichtontwerp
Floriaan Ganzevoort