Hommage
mrt 28 2013
Igor Stravinsky was een stilistische kameleon. Zo verruilde hij in de jaren twintig de felle exotische kleuren van zijn vroege balletten plotseling voor een soberder palet. Exemplarisch is de komische eenakter Mavra, waarin koddige hoempa-begeleidingen, knipogen naar Tsjaikovski en flarden jazz zich aaneenrijgen tot een ironisch staaltje neoclassicisme. Een goede dertig jaar later ging het roer andermaal om. Getuige het Septet, waarin Stravinsky losjes aan de haal gaat met de reekstechnieken van muzikale aartsrivaal Schönberg.
Net als Stravinsky koesterde Sofia Goebajdoelina een grote bewondering voor T.S. Eliot. In haar Hommage, voor sopraan en octet, brengt ze met fluistermuziek en magische klankkleuren een eerbetoon.
Artists
IGOR STRAVINSKY
Septet
Mavra (bew. Winfried Radeke)
SOFIA GOEBAIDOELINA
Hommage à T.S. Eliot
ASKO|SCHÖNBERG
DUTCH NATIONAL OPERA ACADEMY
dirigent
Etienne Siebens
sopraan
Christie Finn
tenor
Gevorg Hakobjan
mezzo-sopraan
Florieke Beelen
contra-alt
Klarijn Verkaart
sopraan
Judith Fa