Hit the limits
dec 20 2012
Componist Iannis Xenakis ontpopte zich in de jaren vijftig tot een ongeëvenaard klankschaparchitect. Daarbij bediende hij zich vaak van de wiskundige waarschijnlijkheidsleer, zoals in Eonta. In andere composities maakte hij vernuftig gebruik van de muzikale ruimte. Zo duiken er in het slagwerksextet Persephassaonvermoede dolby-surroundeffecten op.
Ook bij de Zweeds-Nederlandse componist Klas Torstensson draait het vooral om de akoestische aspecten van zijn muziek. De fascinatie voor het klankmatige uit zich in een verrassend gebruik van instrumentarium en stem, waarvan de mogelijkheden vaak nog worden opgerekt door een sluwe toepassing van live-elektronica. Behalve klank legt Torstensson in zijn twee Urban Songs ook uiteenlopende muziektradities onder zijn fileermes. Zo kan het gebeuren dat sopraan Charlotte Riedijk begint als Libanese volkszangeres en krap een half uur later eindigt als Amerikaanse gettorapper.
Artists
IANNIS XENAKIS
Eonta
Persephassa
KLAS TORSTENSSON
Urban songs
ASKO|SCHÖNBERG
SLAGWERK DEN HAAG
dirigent
Etienne Siebens
sopraan
Charlotte Riedijk