Hamletmaschine
Indringend oratorium, Nederlandse en Duitse première
25 — 30 apr 2019
De Griekse-Franse componist Georges Aperghis werd gefascineerd door de dramatekst Die Hamletmaschine van de Duitse toneelschrijver Heiner Müller. Deze is losjes gebaseerd op Shakespeare’s Hamlet, maar dan gesitueerd in de kring van intellectuelen in de DDR.
Het gaat in de kern over de verscheurdheid tussen denken en handelen. Deze indringende tekst vormde voor Aperghis de aanleiding voor het monumentale werk Die Hamletmaschine-Oratorio.
Aperghis heeft de slechts negen pagina’s tekst van Müller getoonzet: ‘Alles wat ik wilde vertellen was in dat stuk te vinden. Ik las het telkens opnieuw en maakte notities. Ik heb er lang over nagedacht hoe ik dicht bij de tekst kon blijven, hoe ik een lieflijk, verzachtend effect kon vermijden. Ik wilde dat hij al zijn kracht zou behouden!’ Lieflijk is Müllers Hamletmaschine allerminst. Zijn register is nu eens pervers, dan weer wreed en misselijkmakend, soms genadeloos cynisch. Heiner Müller heeft Hamlet van Shakespeare verrijkt met verwijzingen naar Artaud, Karl Marx, Friedrich Hölderlin, e.e. cummings en T.S. Eliot. Zijn tekst is een uitvergroting én verdichting van de grote thema’s die Shakespeare aansnijdt: dood, geweld, psychologische en maatschappelijke conflicten.
Aperghis weet in zijn compositie een beklemmende spanning op te bouwen die het hele werk door wordt volgehouden. Met zijn speciale schrijfwijze voor de stem (solisten en koor) die soms versmelt met de instrumenten, bereikt hij een heel directe expressie, soms mooi en zacht, maar ook ruw en hard.
Duur concert ca 1 uur, geen pauze.
Artists
GEORGES APERGHIS
Die Hamletmaschine-Oratorio Nederlandse première
ASKO|SCHÖNBERG
SWR VOKALENSEMBLE
dirigent Bas Wiegers
sopraan Sarah Aristidou
basbariton Romain Bischoff
basbariton Holger Falk
slagwerk Christian Dierstein
altviool Genevieve Strosser
Programma zonder pauze