György Ligeti Academy, lunchconcert
dec 7 2011
Waarom zou een fietspomp of een heggenschaar geen muziekinstrument kunnen zijn? In Paddings mandolineconcert is ook voor de slagwerker een prominente rol weggelegd. Als een soort bijzetsolist leidt hij op gezette tijden de aandacht af van de heldere, licht versterkte mandoline. Het zorgt voor een extra portie onverwachte vrolijkheid, die toch al niet vreemd is aan Paddings noten. ‘Ik was een beetje klaar met het serieuze, beladene dat moderne muziek zo aankleeft,’ aldus de componist.
Bouchara is in vele opzichten een werk van uitersten. Niet alleen laat Vivier de sopraan zingen in een taal die niemand verstaat, ze heeft ook te maken met een partituur die haar geen tel rust gunt. “Bouchara is bedoeld als een lang liefdeslied. (…) De hele tekst is gezongen in een verzonnen taal, een liefdestaal, een verhaal dat zich voortdurend herhaalt.” De titel van het werk is ook de naam van een eeuwenoude stad in Oezbekistan, die genoemd wordt in een van de verhalen over de reizen van Marco Polo.
De György Ligeti Academy is vernoemd naar de in 2006 overleden componist György Ligeti. Asko|Schönberg werkte veel en intensief met hem samen. Na zijn dood ontstond het idee om de opgedane kennis in het uitvoeren van nieuwe muziek over te dragen aan een nieuwe generatie musici. Samen met de conservatoria van Den Haag en Amsterdam richtte Asko|Schönberg de György Ligeti Academy op. Hier doen studenten door middel van workshops, masterclasses en concerten kennis en ervaring op in het uitvoeren van 20ste- en 21ste-eeuwse muziek.
Artists
MARTIJN PADDING
Eight Metal Strings
CLAUDE VIVIER
Bouchara
GYÖRGY LIGETI ACADEMY
dirigent
Bas Wiegers
mandoline
Martine Sikkenk
sopraan
Hannah Bradbury