Festival Acht Brücken
Muziekfestival in Keulen
mei 1 2014
Gegrepen door de ‘insectachtige’ schoonheid van landbouwmachines, verklankte Darius Milhaud teksten uit verkoopprospectussen voor mezzosopraan en ensemble – zonder een spoortje ironie. Vladimir Tarnopolski zag muziek in de slinger waarmee Foucault aantoonde dat de wereld draait om een stilstaande as.
Vanuit schijnbare stilstand ontwikkelt hij een opzwepende klankwereld die herinnert aan de stampende machines in een fabriek. Ontevreden met de mogelijkheden van levende pianisten stanste Conlon Nancarrow met engelengeduld gelaagde ritmische patronen in ponskaarten voor de mechanische pianola. Zijn grote promotor en vriend György Ligeti maakt de uitvoerder zelf welhaast tot speelmachine in zijn drie boeken vol complexe, polyritmische piano-etudes.
Artists
Vladimir Tarnopolski
De Slinger van Foucault
Darius Milhaud
Machines agricoles op. 56
Conlon Nancarrow
No. 7 (bew. Yvar Mikhashoff)
No. 6 (bew. Yvar Mikhashoff)
György Ligeti
Arc-en-ciel (bew. Hans Abrahamsen)
En suspense (bew. Hans Abrahamsen)
Kammerkonzert
Martin Matalon
Spirals, loops, lines (première)
Asko|Schönberg
dirigent
Reinbert de Leeuw
sopraan
Kristina Bitenc