De onhoorbare E – Cello Biënnale
Twee iconische werken en een wereldpremière
okt 27 2022
Asko|Schönberg presenteert in de Cello Biënnale een programma met werk van Ligeti, Grisey en Grahl, onder leiding van Bas Wiegers.
György Ligeti zette de muziekgeschiedenis op z’n kop en liet de wetten van melodie en harmonie trillen op hun fundament. Met klank-clusters, opgebouwd uit zeer dicht opeengepakte weefsels van noten, verleidde hij het publiek om nieuwe klankwerelden te ontdekken. Reizen tot in het oneindige.
In Partiels, onderdeel van de cyclus Les Espace Acoustique van de Franse componist Gérard Grisey, staan de akoestische eigenschappen van een klank of noot centraal en niet de melodie. Het is muziek die in tijd is opgerekt, om alle subtiliteiten van een klank de nodige ruimte te geven. Muziek die vanuit een analyse vertrekt, maar tegelijkertijd een fysieke impact op de luisteraar heeft.
Deze monumentale werken uit de 20ste eeuw beginnen beiden met de noot E, die bij Partiels – als een donderslag bij heldere hemel – de concertruimte binnenvalt. Ligeti’s Celloconcert vertrekt vanuit een bijna onhoorbare E die zich langzaam aan de luisteraar openbaart.
Deze twee iconische pilaren flankeren het nieuwe dubbelconcerto van de Nederlands-Canadese componist Trevor Grahl. De muzikale en fysieke dialoog tussen de beide cellosolisten zal als een rode draad door dit dubbelconcerto lopen geheel in lijn met het festival-thema; The Cello Moves.
Het werk van Trevor Grahl kwam tot stand met steun van het Fonds Podiumkunsten.
Gérard Grisey
Trevor Grahl
György Ligeti
Asko|Schönberg
Foto: Sebastiaan van Halsema, fotografie: Eduardus Lee