City Life
2 x Steve Reich en première Tansy Davies
apr 18
De polsslag in het werk van Steve Reich leent zich bij uitstek om de sfeer van een metropool in muziek om te zetten.
Straatgeluiden
Voor City Life ging hij de straat op om de geluiden van New York op te nemen. Gesprekken, getoeter en alarminstallaties van auto’s, een heimachine, dichtslaande deuren, maar ook het kloppen van een hart. Gespeeld op samplers vormen die het fundament onder Reichs lofzang op de stad in een concert waarin hij centraal staat. Hij tovert New York tevoorschijn, in zijn onverstoorbare uitgestrektheid en zijn hectiek.
Polsslag is ook de grondslag voor Double Sextet. Het is eigenlijk geschreven voor een ensemble dat speelt tegen een opname van zichzelf, maar wordt hier uitgevoerd door twee identieke instrumentgroepen die opereren als een tweeling die elkaar over en weer de muziek toewerpen. De ritmes van de twee partijen grijpen in elkaar in snelle en langzame dansen.
Nieuw werk van Tansy Davies
Tansy Davies, voormalig Composer in Residence bij Het Concertgebouw, schreef Canopies of Liquid Light in opdracht van Asko|Schönberg. Ze besloot dat haar werk een tegenhanger zou worden van City Life. Net als Reich liet ze zich inspireren door wat ze in de omgeving waarnam, haar omgeving was echter een heel andere. Davies verbleef in Zuid-Frankrijk tijdens het componeren. “Ik was omringd door bomen, maar het zonlicht was ongelofelijk helder”, vertelt ze. “Ik las in die tijd veel over zonnevlammen en kwantumfysica, en bedacht me dat muziek en licht onderdeel zijn van al die onzichtbare krachten om ons heen.” Davies geeft de onzichtbare krachten van de kosmos een muzikale vorm.
Steve Reich
Tansy Davies
Asko|Schönberg
ism studenten Conservatorium van Amsterdam