fbpx
on air now

Ceci n’est pas een strijkkwartet


Eigenzinnige verkenningen door blikbepalende componisten

home

dec 3 2020

In Muziekgebouw Up Close, kleine setting, live én gestreamd

Het zijn geen strijkkwartetten, deze intieme composities voor een stuk of vier strijkers. De componisten, blikbepalers van de afgelopen eeuw, zetten het adellijke genre volledig naar hun hand.

Neem Igor Stravinsky, die zijn rauwe Drie stukken voor strijkkwartet vlak na zijn beroemde ballet Le sacre du printemps schreef. De invloed van volksmuziek is onmiskenbaar, evenals zijn eigenzinnige ontregelingstechniek. Maar de titel ten spijt ontbreekt ieder spoor van de klassieke traditie.

Ook Louis Andriessen morrelde aan de genreconventies, toen hij een stem toevoegde aan een driestemmige Bach-prelude. Ceci n’est pas een strijkkwartet.
Voor zijn uitgepuurde …miserere… zocht Andriessen inspiratie bij het legendarische Miserere van Bachs tijdgenoot Allegri, maar dreef het integraal door de verfstraat van zijn verbeelding.

James Tenney’s strijktrio Harmonium #5 is allereerst een subtiele klankverkenning, maar ontwikkelt ook een onweerstaanbare groove.

Luciano Berio, voorman van de naoorlogse avant-garde, portretteerde in zijn vrije tijd vrienden en kennissen in een reeks Duetti voor twee violen. Mensen verdwijnen, maar deze prachtige miniaturen zijn voor altijd.

J.S. Bach

Prelude in b minor BWV 869 bewerking voor strijkkwartet door Louis Andriessen

Igor Stravinsky

Three pieces for String Quartet

Luciano Berio

Duetti per due violini

James Tenney

Harmonium 5

Louis Andriessen

...miserere...

Asko|Schönberg

Marijke van Kooten viool
Isa Goldschmeding viool
Liesbeth Steffens altviool
Sebastiaan van Halsema cello

Eduardus Lee fotografie

Word Vriend van Asko|Schönberg en steun onze uitvoeringen. Lees hier meer

Binnenkort
Geweest

dec. 3 2020

donderdag

20:00
livestream

dec. 3 2020

donderdag

20:00

Amsterdam

Muziekgebouw

dec. 3 2020

donderdag

17:00

Amsterdam

Muziekgebouw

Backstage