Cage &Beyond
Over welke vrijheden componisten zich permitteren bij het maken van muziek
sep 21 2023
Hoe luisteren wij naar muziek, hoe schrijven wij muziek, en hoe ervaren wij muziek samen?
Cage als vertrekpunt
In de &Beyond-serie nemen we telkens een componist als uitgangspunt en kijken we naar diens invloed op en relaties met andere componisten. In deze editie is John Cage het vertrekpunt. We verkennen de manier waarop componisten vrijheid in hun wijze van componeren zoeken, én vinden. Het programma is samengesteld door onze violist Joseph Puglia die het presenteert en je meeneemt in de wereld van de componisten en hun manier van componeren.
Eigen methode
Elke componist heeft een eigen weg om die vrijheid te bereiken. Boulez vond zijn vrijheid juist in structuur. Zorns vrijheid ligt in improvisatie, wat hij later als basis gebruikte om meer traditioneel genoteerde ‘klassieke muziek’ te schrijven. En Scelsi verkent één muzieknoot en laat zien hoe slechts één toon vol kleur en emotie kan zijn. Johnston was een leerling van Cage en componeerde in zijn geest. Cage zelf en zielsverwant Pauline Oliveros hebben hun hele leven onderzoek gedaan naar hoe we luisteren en samen muziek maken. Het publiek kan aan haar stuk deelnemen.
Quote van Cage
After I had been studying with Schönberg for two years, he said, “In order to write music, you must have a feeling for harmony.” I explained to him that I had no feeling for harmony. He then said that I would always encounter an obstacle, that it would be as though I came to a wall through which I could not pass. I said, “In that case I will devote my life to beating my head against that wall”.
Erik Satie
John Cage
Giacinto Scelsi
Pierre Boulez
John Zorn
Pauline Oliveros
Ben Johnston
Asko|Schönberg