Brave New World 2.0
Voorstelling over liefde, leven en lijden ten tijde van algoritmes
11 feb — 20 mei 2019
De pers over Brave New World 2.0:
Dagblad van het Noorden: **** ….schitterende muziek. Want wat een vondst dan weer om in zo’n wat afstandelijk blijvend SF-thema niet te kiezen voor abstracte soundscapes, nieuw-klassiek en dominante percussie, maar juist voor toegankelijke country, blue grass en Paris Texas-achtige Ry Cooder-sferen.
NRC: ***** …een visueel overrompelende ervaring met indrukwekkende choreografieën (Roni Haver) en een mooie soundtrack, live uitgevoerd door muzikanten van Asko|Schönberg en Slagwerk Den Haag…De prikkelende inhoud, gecombineerd met het topensemble, maakt Brave new world 2.0 tot één van de meest intrigerende voorstellingen van dit theaterseizoen.
Brave New World 2.0 onderzoekt de toekomst van de mensheid. De verdeelde maatschappij die Aldous Huxley in 1932 in zijn roman Brave New World schetste was bedoeld als schrikbeeld, maar doet voor de lezer van nu al herkenbaar aan.
Artificial intelligence, robots en hyperintelligente algoritmes scheppen kansen maar dwingen ook tot de vraag: wordt de wereld door technologische ontwikkelingen een betere plek of vergroten deze ontwikkelingen voornamelijk de al bestaande ongelijkheid tussen de haves en de have-nots?
Met Brave New World, maar ook het werk van Naomi Klein (This changes everything, No is not enough), Thomas Piketty (Kapitaal in de 21e eeuw) en Yuval Harari (Homo Sapiens, Homo Deus) als inspiratie, herdefiniëren regisseur Guy Weizman en schrijver Rik van den Bos Brave New World tot een overrompelende, in your face en actuele Brave New World 2.0. Een voorstelling met 23 acteurs, dansers en musici die dwingt tot nadenken en handelen.
Over de muziek
Jonathan Reus, ‘sound artist and art-technology researcher’, werkt in Brave New World 2.0 samen met de veelzijdige muzikanten van Asko|Schönbergs K[h]AOS en Slagwerk Den Haag, met digitale en analoge technologieën. Zo maakt een laptop en een Revox taperecorder, naast traditionele instrumenten als cello, banjo, pedalsteel en viool, deel uit van het instrumentarium. Uiteindelijk is ook in de muziek de vraag: hoe verhoudt de mens zich tot technologie en wat voor nieuwe muziek levert dat op? Bekijk de video hieronder.
Luister naar de podcast, Inleiding voor onderweg.
Na veel mooie reacties van het publiek, lovende recensies voor de voorstellingen Carrousel en Salam, én het winnen van de regieprijs 2018, kijken we uit naar de volgende regie van Guy Weizman. Zowel qua vorm als inhoud zijn Weizmans voorstellingen urgent, vermakelijk en inspirerend.
Muziek is tot stand gekomen met steun van het Fonds Podiumkunsten.
Language No Problem – boventiteling!
In de voorstellingen van NITE wordt soms (toegankelijk) Engels gesproken. Dit wordt vertaald met Nederlandse boventiteling. Alle Nederlandse teksten krijgen Engelse boventiteling. Daarmee zijn alle voorstellingen van NITE, geschikt voor mensen die geen Nederlands spreken.
Onder de noemer NITE maken het Noord Nederlands Toneel + Club Guy & Roni + Asko|Schönberg + Slagwerk Den Haag interdisciplinaire voorstellingen. Een samenwerking uit duizenden, die altijd zorgt voor spektakel.
Artists
NITE = NOORDNEDERLANDS TONEEL+
CLUB GUY & RONI +
ASKO|SCHÖNBERGS K[h]AOS +
slagwerk den haag
regie Guy Weizman
tekst Rik van den Bos (naar Aldous Huxley)
choreografie Roni Haver
compositie Jonathan Reus
decorontwerp Ascon de Nijs
dramaturgie Robbert van Heuven
muzikaal dramaturg David Dramm
kostuumontwerp Evgeniia Shalimova
lichtontwerp Videocollectief WERC
spel, dans, muziek Angela Herenda, Annemieke Mooij, Arno Verbruggen, Bien De Moor, Bram van der Heijden, Camilo Chapela, Georgia Lyell, Harold Luya, Igor Podsiadly, Jeroen Kimman, Jonathan Reus, Joost Bolt, Judith Schuur, Julia Akkermans, Lodewijk de Boer, Maya Fridman, Momo Samwel, Noa Eyl, Niels Meliefste Olaf Ait Tami, Sofiko Nachkebiya, Terencio Douw, Vitaly Medvedev
Voorstelling zonder pauze
Word Vriend van Asko|Schönberg en steun onze uitvoeringen. Lees hier meer
Binnenkort
Geweest
mei. 20 2019
maandag
Amsterdam
Internationaal Theater Amsterdam
mei. 18 2019
zaterdag
Groningen
Spot – Stadsschouwburg
mei. 17 2019
vrijdag
Groningen
Spot – Stadsschouwburg
mei. 16 2019
donderdag
Groningen
Spot – Stadsschouwburg
mei. 15 2019
woensdag
Drachten
De Lawei
mei. 14 2019
dinsdag
Heerlen
Parkstad Limburg Theaters
mei. 11 2019
zaterdag
Breda
Chassé Theater
mei. 10 2019
vrijdag
Delft
Theater de Veste
mei. 9 2019
donderdag
Leeuwarden
Stadsschouwburg De Harmonie
mei. 8 2019
woensdag
Leeuwarden
Stadsschouwburg De Harmonie
mei. 3 2019
vrijdag
Heerenveen
Posthuis Theater
mei. 1 2019
woensdag
Amsterdam
Internationaal Theater Amsterdam
apr. 30 2019
dinsdag
Amsterdam
Internationaal Theater Amsterdam
apr. 25 2019
donderdag
Utrecht
Stadsschouwburg Utrecht
apr. 24 2019
woensdag
Meppel
Schouwburg Ogterop
apr. 20 2019
zaterdag
Zwolle
Zwolse Theaters - De Spiegel
apr. 17 2019
woensdag
Dordrecht
Schouwburg Kunstmin
apr. 10 2019
woensdag
Assen
De Nieuwe Kolk
apr. 9 2019
dinsdag
Enschede
Wilminktheater
apr. 8 2019
maandag
Eindhoven
Parktheater
apr. 4 2019
donderdag
Leiden
Leidse Schouwburg
apr. 3 2019
woensdag
Den Haag
Het Nationale Theater - Koninklijke Schouwburg
apr. 2 2019
dinsdag
Gouda
De Goudse Schouwburg
mrt. 28 2019
donderdag
Rotterdam
Theater Rotterdam - Schouwburg
mrt. 27 2019
woensdag
Arnhem
Stadstheater
mrt. 23 2019
zaterdag
Groningen
Spot – Stadsschouwburg
mrt. 22 2019
vrijdag
Groningen
Spot – Stadsschouwburg
mrt. 21 2019
donderdag
Groningen
Spot – Stadsschouwburg
mrt. 9 2019
zaterdag
Groningen
Spot – Stadsschouwburg
mrt. 8 2019
vrijdag
Groningen
Spot – Stadsschouwburg
mrt. 7 2019
donderdag
Groningen
Spot – Stadsschouwburg
feb. 11 2019
maandag
Groningen
Spot – Stadsschouwburg