fbpx
on air now

Brave New World 2.0


Voorstelling over liefde, leven en lijden ten tijde van algoritmes

11 feb 20 mei 2019

De pers over Brave New World 2.0: 
Dagblad van het Noorden: **** ….schitterende muziek. Want wat een vondst dan weer om in zo’n wat afstandelijk blijvend SF-thema niet te kiezen voor abstracte soundscapes, nieuw-klassiek en dominante percussie, maar juist voor toegankelijke country, blue grass en Paris Texas-achtige Ry Cooder-sferen.
NRC: ***** …een visueel overrompelende ervaring met indrukwekkende choreografieën (Roni Haver) en een mooie soundtrack, live uitgevoerd door muzikanten van Asko|Schönberg en Slagwerk Den Haag…De prikkelende inhoud, gecombineerd met het topensemble, maakt Brave new world 2.0 tot één van de meest intrigerende voorstellingen van dit theaterseizoen.

Brave New World 2.0 onderzoekt de toekomst van de mensheid. De verdeelde maatschappij die Aldous Huxley in 1932 in zijn roman Brave New World schetste was bedoeld als schrikbeeld, maar doet voor de lezer van nu al herkenbaar aan.

Artificial intelligence, robots en hyperintelligente algoritmes scheppen kansen maar dwingen ook tot de vraag: wordt de wereld door technologische ontwikkelingen een betere plek of vergroten deze ontwikkelingen voornamelijk de al bestaande ongelijkheid tussen de haves en de have-nots? 
Met Brave New World, maar ook het werk van Naomi Klein (This changes everything, No is not enough), Thomas Piketty (Kapitaal in de 21e eeuw) en Yuval Harari (Homo Sapiens, Homo Deus) als inspiratie, herdefiniëren regisseur Guy Weizman en schrijver Rik van den Bos Brave New World tot een overrompelende, in your face en actuele Brave New World 2.0. Een voorstelling met 23 acteurs, dansers en musici die dwingt tot nadenken en handelen.

Over de muziek
Jonathan Reus, ‘sound artist and art-technology researcher’, werkt in Brave New World 2.0 samen met de veelzijdige muzikanten van Asko|Schönbergs K[h]AOS en Slagwerk Den Haag, met digitale en analoge technologieën. Zo maakt een laptop en een Revox taperecorder, naast traditionele instrumenten als cello, banjo, pedalsteel en viool, deel uit van het instrumentarium. Uiteindelijk is ook in de muziek de vraag: hoe verhoudt de mens zich tot technologie en wat voor nieuwe muziek levert dat op? Bekijk de video hieronder.

Luister naar de podcast, Inleiding voor onderweg.

Na veel mooie reacties van het publiek, lovende recensies voor de voorstellingen Carrousel en Salam, én het winnen van de regieprijs 2018, kijken we uit naar de volgende regie van Guy Weizman. Zowel qua vorm als inhoud zijn Weizmans voorstellingen urgent, vermakelijk en inspirerend.

Muziek is tot stand gekomen met steun van het Fonds Podiumkunsten.

Language No Problem – boventiteling!
In de voorstellingen van NITE wordt soms (toegankelijk) Engels gesproken. Dit wordt vertaald met Nederlandse boventiteling. Alle Nederlandse teksten krijgen Engelse boventiteling. Daarmee zijn alle voorstellingen van NITE, geschikt voor mensen die geen Nederlands spreken.

Onder de noemer NITE maken het Noord Nederlands Toneel + Club Guy & Roni + Asko|Schönberg + Slagwerk Den Haag interdisciplinaire voorstellingen. Een samenwerking uit duizenden, die altijd zorgt voor spektakel.   

 

Artists

NITE = NOORDNEDERLANDS TONEEL+
CLUB GUY & RONI +
ASKO|SCHÖNBERGS K[h]AOS +
slagwerk den haag

regie Guy Weizman
tekst Rik van den Bos (naar Aldous Huxley)
choreografie Roni Haver
compositie Jonathan Reus
decorontwerp Ascon de Nijs
dramaturgie Robbert van Heuven
muzikaal dramaturg David Dramm
kostuumontwerp Evgeniia Shalimova
lichtontwerp Videocollectief WERC
spel, dans, muziek Angela Herenda, Annemieke Mooij, Arno Verbruggen, Bien De Moor, Bram van der Heijden, Camilo Chapela, Georgia Lyell, Harold Luya, Igor Podsiadly, Jeroen Kimman, Jonathan Reus, Joost Bolt, Judith Schuur, Julia Akkermans, Lodewijk de Boer, Maya Fridman, Momo Samwel, Noa Eyl, Niels Meliefste Olaf Ait Tami, Sofiko Nachkebiya, Terencio Douw, Vitaly Medvedev

Voorstelling zonder pauze

 

Word Vriend van Asko|Schönberg en steun onze uitvoeringen. Lees hier meer

feb. 11 2019

maandag

20:15

Groningen

Spot – Stadsschouwburg

mrt. 7 2019

donderdag

20:15

Groningen

Spot – Stadsschouwburg

mrt. 8 2019

vrijdag

20:15

Groningen

Spot – Stadsschouwburg

mrt. 9 2019

zaterdag

20:15

Groningen

Spot – Stadsschouwburg

mrt. 21 2019

donderdag

20:15

Groningen

Spot – Stadsschouwburg

mrt. 22 2019

vrijdag

20:15

Groningen

Spot – Stadsschouwburg

mrt. 23 2019

zaterdag

20:15

Groningen

Spot – Stadsschouwburg

mrt. 27 2019

woensdag

20:15

Arnhem

Stadstheater

mrt. 28 2019

donderdag

20:15

Rotterdam

Theater Rotterdam

apr. 2 2019

dinsdag

20:00

Gouda

De Goudse Schouwburg

apr. 3 2019

woensdag

20:15

Den Haag

Het Nationale Theater

apr. 4 2019

donderdag

20:15

Leiden

Leidse Schouwburg

apr. 8 2019

maandag

20:15

Eindhoven

Parktheater

apr. 9 2019

dinsdag

20:00

Enschede

Wilminktheater

apr. 10 2019

woensdag

20:30

Assen

De Nieuwe Kolk

apr. 17 2019

woensdag

20:15

Dordrecht

Schouwburg Kunstmin

apr. 20 2019

zaterdag

20:00

Zwolle

Zwolse Theaters

apr. 24 2019

woensdag

20:15

Meppel

Schouwburg Ogterop

apr. 25 2019

donderdag

20:00

Utrecht

Stadsschouwburg Utrecht

apr. 30 2019

dinsdag

20:30

Amsterdam

Internationaal Theater Amsterdam

mei. 1 2019

woensdag

20:30

Amsterdam

Internationaal Theater Amsterdam

mei. 3 2019

vrijdag

20:15

Heerenveen

Posthuis Theater

mei. 8 2019

woensdag

20:30

Leeuwarden

Stadsschouwburg De Harmonie

mei. 9 2019

donderdag

20:30

Leeuwarden

Stadsschouwburg De Harmonie

mei. 10 2019

vrijdag

20:15

Delft

Theater de Veste

mei. 11 2019

zaterdag

20:30

Breda

Chassé Theater

mei. 14 2019

dinsdag

20:00

Heerlen

Parkstad Limburg Theaters

mei. 15 2019

woensdag

20:00

Drachten

De Lawei

mei. 16 2019

donderdag

20:15

Groningen

Spot – Stadsschouwburg

mei. 17 2019

vrijdag

20:15

Groningen

Spot – Stadsschouwburg

mei. 18 2019

zaterdag

20:15

Groningen

Spot – Stadsschouwburg

mei. 20 2019

maandag

20:00

Amsterdam

Internationaal Theater Amsterdam