American Anthology
Staalkaart van een eeuw componeren in de Verenigde Staten
jan 11 2018
In de twintigste eeuw maakte de Amerikaanse kunstmuziek zich los van haar Europese wortels. Asko|Schönberg geeft een staalkaart van ruim een eeuw componeren in de Verenigde Staten.
Langverwacht: de Nederlandse première van Gordons Dry, waarin het ensemble fungeert als strak pulserend precisiemechaniek. In Nancarrows Studies for Player Piano klinkt eveneens een mechanisch spel van overlappende ritmes. In The unanswered Question laat Ives strijkers, houtblazers en trompet traag om elkaar wentelen. Ook Carter, (ie overigens pas gehoor vond toen hij het roer radicaal omgooide en besloot zijn eigen weg te gaan en geen populair werk meer te schrijven, in zijn eigen woorden: “To hell with the public and with the performers too”) verdeelt in zijn Asko Concerto het ensemble in groepen, al maakt filosofische contemplatie bij hem plaats voor de goed geluimde drive van een eigentijds concerto grosso. Cowell en Cage hadden een scherp oor voor de klankrijkdom van het percussie-instrumentarium, terwijl Stefan Wolpe zijn vroegere activistische toon in Amerika verruilde voor een mengeling van twaalftoonsmuziek en jazz.
Artists
HENRY COWELL
Ostinato Pianissimo
CHARLES IVES
The unanswered Question
CONLON NANCARROW
Study nr 6 (bew. Yvar Mikhashoff)
Study nr 7 (bew. Yvar Mikhashoff)
MICHAEL GORDON
Dry (Nederlandse première)
JOHN CAGE
Imaginary Landscape II
STEFAN WOLPE
Chamber Piece No 1
ELLIOTT CARTER
Asko Concerto
ASKO|SCHÖNBERG
SLAGWERK DEN HAAG
dirigent Etienne Siebens