fbpx
on air now

The making of GRASpunt


Het creëren van een nieuwe plek

In 2020 hebben we onze nieuwe studio in Amsterdam-Noord, GRASpunt, gerenoveerd onder leiding van Rogier Rouwet. Lees hieronder hoe hij te werk is gegaan.

Dit artikel was oorspronkelijk gepubliceerd op www.rogierrouwet.nl

fotografie: rogier rouwet

GRASPUNT | ASKO|SCHÖNBERG

In 2020 hebben we ontwerp en uitvoering verzorgd van een nieuwe ruimte voor Asko|Schönberg: GRASpunt in Amsterdam-Noord. De bestaande ruimte was jaren in gebruik als repetitieruimte en kantoor voor muziekensemble het Nieuw Ensemble. Asko|Schönberg is een toonaangevend ensemble voor nieuwe muziek. Met beperkte middelen is de inzet om van GRASpunt een plek te maken voor zowel makers als publiek.

Samen met muzikanten en medewerkers zijn we in de zomer aan de slag gegaan met het opknappen van de bestaande (garage-)ruimte. Tralies voor de ramen zijn vervangen voor houten luiken (met zelfgemaakte houten scharnieren), het tapijt is gedeeltelijk verwijderd om de onderliggende betonvloer te polijsten, het tapijt dat is behouden is grondig gereinigd en de wanden zijn nu net niet wit. We hebben waar mogelijk met al aanwezig materiaal gewerkt en voor wat er is toegevoegd met ‘restmateriaal’ uit eerdere projecten of tweedehands ingekocht.

fotografie: isfrid angard siljehaug
fotografie: rogier rouwet
fotografie: rogier rouwet
fotografie: isfrid angard siljehaug

Met aandacht

Na de algemene opknapbeurt, met als doel rust en licht in de ruimte te brengen als basis voor het toekomstig gebruik, is in het project in het bijzonder aandacht besteed aan de twintig al aanwezige akoestische panelen die opnieuw zijn bekleed in samenwerking met Isfrid Angard Siljehaug en aan drie nieuwe tafels. De drie tafels hebben verschillende hoogtes: 35, 75 en 95 cm. Met de bedoeling om uit te nodigen tot verschillende gebruiken en daarbij lichaamshoudingen. Ze vormen aaneengesloten een geheel en kunnen ook los door de ruimte gebruikt worden.

Gemaakt van massief eiken dat als haardhout werd verkocht in de Achterhoek, een stapel ronde stammen. Het is naar de zagerij gebracht en heeft jaren aan de lucht kunnen drogen. Zorgvuldig geselecteerd en bewerkt voor deze tafels. Om de aandacht te vestigen op de tafels is het eikenhout behandeld met ijzersulfaat dat een reactie aangaat met de inhoudsstoffen van het eiken, op zoek naar een diep blauw. Na een test op twee krukjes om de juiste verhouding tussen water en ijzersulfaat te vinden was het spannend om de drie tafels te kleuren, het eikenhout is op zichzelf ook prachtig en de tafels waren verder gereed. Details in de tafels zijn de ongekleurde eiken proppen die de schroefverbindingen laten zien en het patroon van de verlijmde delen die elk tafelblad uniek maken.

fotografie: rogier rouwet
fotografie: rogier rouwet
fotografie: isfrid angard siljehaug
fotografie: isfrid angard siljehaug

Het blauw van het eikenhout komt samen met andere kleuren terug in de nieuwe stoffen voor de akoestische panelen. De stoffen van ongebleekt linnen met voor de details gekleurd linnen zijn ontworpen en met de hand gewoven door Isfrid in Amsterdam. Hierdoor zijn de zorgvuldig gepositioneerde panelen van vernieuwde waarde voor de ruimte.

fotografie: isfrid angard siljehaug
fotografie: rogier rouwet
fotografie: rogier rouwet
fotografie: rogier rouwet

Situatie vooraf (en qua aantal instrumenten nu opnieuw):

fotografie: rogier rouwet
fotografie: isfrid angard siljehaug

Ontwerp, begeleiding en uitvoering door Rogier Rouwet.

Stoffen en stofferen akoestische panelen door Isfrid Angard Siljehaug

Betonvloer gepolijst door Hardeman Vloerbewerking.

Tapijt gereinigd door Aquarius International.

Met dank aan de medewerkers en muzikanten van Asko|Schönberg voor de inzet tijdens opruim-, schilder- en timmerwerkzaamheden.