Maak kennis met trompettist Arthur Kerklaan


sinds de zomer vast 2019 kernmusicus bij Asko|Schönberg

Sinds de zomer van 2019 is Arthur Kerklaan de vaste trompettist van Asko|Schönberg. Hij is meteen gevraagd voor de ‘toekomstcommissie’ van het ensemble: “Een eer en een uitdaging,” zegt Arthur. “Het symfonieorkest staat stil in een traditie, en is juist daardoor sterk. Asko|Schönberg is een ensemble dat nooit stil kan staan. Het moet zich blijven vernieuwen.”

Toekomst

Sinds de zomer van 2019 is Arthur Kerklaan de vaste trompettist van Asko|Schönberg. Hij is meteen gevraagd voor de ‘toekomstcommissie’ van het ensemble: “Een eer en een uitdaging,” zegt Arthur. “Het symfonieorkest staat stil in een traditie, en is juist daardoor sterk. Asko|Schönberg is een ensemble dat nooit stil kan staan. Het moet zich blijven vernieuwen.”

Reinbert

Tijdens zijn conservatoriumtijd in Den Haag werkte Arthur mee aan projecten met dirigent Reinbert de Leeuw. “Ik herinner me dat ik toen weleens dacht: zo zacht kán die noot helemaal niet! Reinbert laat nooit los – dat kan vervelend zijn, maar het resultaat is er altijd naar. Dat tekent dit ensemble: iedereen gaat tot het gaatje voor de muziek.”

Uitersten

Na zijn studietijd rolde Arthur het leger in en “daar doen ze niet aan nieuwe muziek”. Tegenwoordig speelt hij in het Orkest van het Oosten en diverse andere ensembles. “‘Nee’ is een moeilijk woord voor mij,” zegt hij. “Ik doe heel veel. Met ‘neo-fanfare’ 9×13 brengen we hedendaagse muziek als straattheater – uit je comfortzone, op ongewone locaties, alles uit het hoofd. Ik speel ook lichte muziek en ik improviseer. Het mooie van muziek is dat je die uitersten kunt combineren.”

Innovatie

De grote kracht van Asko|Schönberg ligt volgens hem in de intensieve samenwerking met levende, vooral jonge componisten. “Zij schrijven de muziek van de toekomst. Die componisten moeten alles kunnen uitproberen. Steeds vaker gebruiken ze elektronica en nieuwe computertechnieken. Op dat gebied zit veel innovatie, en die moeten wij op de voet volgen.”

Ongeboren

“Ik ben nu 43. Als ik dit werk volhoud tot mijn pensioen – en ik ben positief – dan zijn de componisten die ik aan het einde van mijn loopbaan zal spelen nu nog niet eens geboren! Dat vind ik een geweldig idee.”