fbpx

Even voorstellen: James Oesi, contrabas


Nu vaste contrabassist bij Asko|Schönberg.

In 2012 speelde de toen net afgestudeerde James voor het eerst bij Asko|Schönberg. Hij herinnert het zich nog goed, het was 'Das Lied von der Erde' in bewerking van Reinbert de Leeuw. Hij werd meteen op de proef gesteld: er was maar 1 repetitie omdat de het ensemble dit stuk al eerder had uitgevoerd. Een heuse vuurdoop.

James Oesi, foto: Milagro Elstak

Sindsdien stond hij regelmatig met Asko|Schönberg op het podium en heeft hij een sterke band ontwikkeld met het ensemble. Het was elke keer als ‘thuiskomen’ en hij voelde zich op zijn plek bij het onvoorspelbare en afwisselende karakter van de concerten, met het sterkte samenspel altijd als constante factor.

James en de contrabas

James heeft een heel eigen benadering van de contrabas. Voor hem is het vooral een solo-instrument. Hij beijvert zich voor repertoire voor de contrabas, door zelf transcripties te maken van bijvoorbeeld de cellosuites van Bach. Maar ook door (jonge) componisten compositie-opdrachten te geven. In 2017 richtte hij het Dutch Double Bass Festival waarvan nu de derde editie in voorbereiding is. Uitgangspunten: het vieren van de contrabas in al zijn verschijningsvormen, het publiek een feestje en de muzikanten inspiratie bieden.

James en Asko|Schönberg

Het spannende aan het spelen bij Asko|Schönberg vindt James het samenwerken met de componisten en het publiek telkens verrassen met nieuwe, onverwachte stukken. Uit die samenwerking komen de mooiste ontdekkingen. Het is een eervolle rol om je bezig te houden met de muziek van morgen en deze met het publiek te kunnen delen. Een belangrijk element is volgens James ook contact en communicatie met concertbezoekers zoals in programma’s als Schatkamer en Scherpdenkers. Hij ziet het als een essentiële toevoeging. Vanwege zijn specifieke benadering van zijn instrument gaat hij bij zijn eigen concerten graag in gesprek met publiek om uit te leggen hoe en waarom de bas op een bepaalde manier gebruikt wordt. Uit eigen ervaring weet hij hoe zeer dit gewaardeerd wordt.

James verheugt zich op het Kurtág Festival dat in februari 2021 gepland staat. Hij speelde tussen 2013 en 2016 mee met de opnamen voor het album György Kurtág: Complete works for ensemble and choir onder leiding van Reinbert de Leeuw en heeft mooie herinneringen aan dit bijzondere en intensieve project. Een andere kant van James is te zien in het openingsconcert van de Gaudeamus Muziekweek (9 sept 2020, bekijk online) waarin hij niet alleen contrabas speelt maar ook zingt, nl het aangrijpende lied Y despuès van Louis Andriessen op tekst van de Spaanse dichter García Lorca.

James en het onderzoek naar presteren op topniveau

Bij een concert waar James een cellosuite van Bach speelde, ontmoette hij Beorn Nijenhuis (neurowetenschapper, voorheen schaatser). Ze raakten in gesprek over presteren op topniveau, het onderzoeksterrein van Nijenhuis. Hij werkt hiervoor veel met sporters, maar ook met muzikanten. James vertelde hem over de inspanning en voorbereidingen om bijvoorbeeld een suite van Bach te kunnen uitvoeren: laat in de avond thuiskomen na een concert, de volgende ochtend meteen weer studeren met als gevolg een overvolle agenda. Nijenhuis vroeg hem om mee te werken aan een experiment over effectief studeren. Gedurende zes maanden werd James’ stressniveau gemonitord en wekelijkse zijn studieschema geëvalueerd.  Het resultaat was enorm, het gaf veel inzicht in het belang van rust en resulteerde in een overzichtelijkere agenda en de wetenschap dat met meer rust hetzelfde of zelfs een hoger niveau bereikt kan worden. Lees hier meer over dit onderzoek.

James live horen spelen?

Tussenruimte – 24 september – Muziekgebouw aan ‘t IJ
Ives & Beyond – 8 oktober – Muziekgebouw aan ‘t IJ
Scherpdenkers – 27 oktober – Concertgebouw Amsterdam
Cello Biënnale, Martijn Padding show – 29 oktober – Muziekgebouw aan ‘t IJ